Búvóhelyek a munkahelyen

Miután kinőtték az ergonómia alapkérdéseit, a nagyvállalatok újabb kihívással állnak szemben: megteremteni azt a munkakörnyezetet amely serkenti a produktivitást, elősegíti az újszerű ötletek megjelenését és megakadályozza vagy föloldja a stresszt. Szakértők azt tanácsolják, hogy a kreatív munkahely legyen biztonságos, de kötetlen, ne legyen túl kicsi, de túl nagy sem, legyen kényelmes, de ösztönző, se túl nyitott, se túl zárt. Ilyen ellentmondások közepette is sikerült választ találni.

A lapos szervezetek megjelenésével együttjáró nyílt munkakörnyezet jó megoldásnak bizonyult, ugyanis a státuszszimbólumokkal, rangokkal és címekkel túlzsúfolt hierarchikus szerveződés helyett, nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a hatékony kommunikációnak és az ötletek áramlásának: a munkatársak, egyetlen közös térben sikeresen dolgozhatnak társaikkal, feletteseikkel. Ilyen körülmények között azonban, teljesen háttérbe szorul a személyes tér, de a szakértők erre is figyelemmel voltak és kialakítottak egy olyan különleges otthonos zúgot, ahova a dolgozó elvonulhat, hogy nyugodtságra leljen, vagy ahol az ihletet fogadhatja, hogy majd friss erővel és aggyal térjen vissza papírtömbjeihez, számítógépéhez.

A búvóhelyek vagy játszóhelyek számos nagyvállalatban otthonra találtak. A Canon alkalmazottai meditációs szobákban pihenhetnek, a Kodak pedig egy humor szobát rendezett be, ahol a hangulatán javítani akaró viccgyűjteményektől komikus rajzfilmekig mindent megtalál. Az Ideonál a munkatársak saját kedvük és elképzelésük szerint alakíthatják ki a merész részlegeket, ahol szabadon engedhetik képzeletüket és szokatlan ötletek kavalkádját engedik útra. A Wieden + Kennedy reklámügynökség saját sportközpontot ajánl a kikapcsolódásra, az irodák falai vicces és ösztönző feliratokkal jelzik, hogy e helyen a kreatív gondolkodás alapkövetelmény, s ráadásul egy szó szoros értelmében vett fészket (ötletfészket?!!!) is tartanak, ahol ötletbörzéznek és döntéseket hoznak.

John Kao szavaival élve: ,, A legfontosabb, hogy a külvilág prózai követelményeinek tengerében egy kis kreatív szigetet teremtsünk.“ A kreatív sziget jelentőségét hazánkban is  elismerik. Ugye mindenki hallott már olyan IT cégről, ahol szünetszobákban TV-t néznek, zenét hallgatnak, vagy éppen csocsóval vagy pingponggal egészítik ki energiatartalékukat és őrzik meg jó kedélyüket…

Forrásanyag:

John Kao: Ötletgyár (1999)

Doug Pray: Art & Copy  (2009)

– Ili –

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: